سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصر ظهور

 

داعش با این عروس چه خواهد کرد! عکس

شهر تاریخی تدمر به دلیل زیبایی بی نظیر به عروس شهر معروف است مکانی بسیار دیدنی و جذاب. حال گروه تروریستی داعش با این عروس چه خواهد کرد!!؟

 

با اشغال بخش های زیادی از شهر تاریخی تدمر به دست تروریست‌های داعش، علاوه بر احتمال تکرار کشتارها و قتل‌عام مردم بی‌گناه، نگرانی از تخریب مجموعه ای از میراث تاریخی بی‌نظیر در این شهر نیز افزایش یافته است.

 

 

 

یکی از این آثار زیبا و کم نظیر، “تماشاخانه تدمر” است که بنای آن به قرن دوم میلادی باز می گردد و قدمتی نزدیک به 2000 ساله دارد.

 

به گزارش نازوب، این بنای باشکوه تا سال 1950 میلادی (1329 ش) در زیر خاک مدفون بود و پس از آن با تلاش باستان‌شناسان سر از دل خاک برآورد تا یکی از جلوه های کم‌نظیر تاریخ و تمدن باستانی بشر باشد.

 

 

 

اکنون این بنا و ده ها بنا و تمثال و تندیس تاریخی در دل “عروس صحرا”ی سوریه با خطر نابودی و انهدام کامل از سوی داعشی‌ها قرار دارد.

 

داعش با این عروس چه خواهد کرد! عکس

داعش با این عروس چه خواهد کرد! عکس


close

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

 

ابوسعید را گفتند : کسى را مى ‏شناسیم که مقام او آن چنان است که بر روى آب راه مى ‏رود.
شیخ گفت : کار دشوارى نیست ؛ پرندگانى نیز باشند که بر روى آب پا مى ‏نهند و راه مى ‏روند. 
گفتند : فلان کس در هوا مى ‏پرد. گفت : مگسى نیز در هوا بپرد. 
گفتند : فلان کس در یک لحظه ، از شهرى به شهرى مى‏ رود.
گفت : شیطان نیز در یک دم ، از شرق عالم به مغرب آن مى ‏رود. این چنین چیزها ، چندان مهم و قیمتى نیست.
مرد آن باشد که در میان خلق نشیند و برخیزد و بخسبد و با مردم داد و ستد کند و با آنان در آمیزد و یک لحظه از خداى غافل نباشد.


 

Mo

یک گزارش خواندنی:
برخی از این شبکه ها از سوی برخی از روحانیون، علما و مراجع تقلید حمایت و پشتیبانی می شوند، و برخی دیگر نیز به گروه ها و جناح های سیاسی شیعی تعلق دارد.

به گزارش پارسینه به نقل از شیعه آنلاین، شاید بتوان گفت تا چند سال پیش حتی یک شبکه ماهواره ای شیعی در جهان وجود نداشت، اما اکنون و با گذشت چند سال، بحمدالله تعداد قابل توجهی شبکه ماهواره ای در جهان وجود دارد که به شیعیان تعلق دارد.

برخی از این شبکه ها از سوی برخی از روحانیون، علما و مراجع تقلید حمایت و پشتیبانی می شوند، و برخی دیگر نیز به گروه ها و جناح های سیاسی شیعی تعلق دارد.

پس از انجام بررسی اجمالی، به اطلاعات مختصری در مورد این شبکه های ماهواره ای و جهتی که آنان را مورد حمایت قرار می دهند دست یافتیم که به شرح ذیل هستند:

شبکه ماهواره ای وابسته به روحانیون، علما و مراجع تقلید:

• شبکه ماهواره ای "النعیم" حضرت آیت الله شیخ "محمد الیعقوبی"

• شبکه ماهواره ای "ولایت" وابسته به آیت الله دکتر حسینی قزوینی

• شبکه ماهواره ای "السلام" وابسته به حضرت آیت الله سید "حسین الصدر"

• شبکه ماهواره ای "المعارف" وابسته به حجة الإسلام شیخ "حبیب الکاظمی"

• شبکه ماهواره ای "اهل البیت" وابسته به حضرت آیت الله سید "هادی مدرسی"

• شبکه ماهواره ای "الحجة" وابسته به حضرت آیت الله سید "محمد تقی مدرسی"

• شبکه ماهواره ای "اهل بیت" وابسته به روحانی شیعه افراطی، شیخ الله یاری

• شبکه ماهواره ای "فدک" وابسته به روحانی شیعه افراطی، شیخ "یاسر الحبیب"

• شبکه ماهواره ای "المصطفی" وابسته به فردی ناشناس بنام "عبدالحمید النجدی" 

• شبکه ماهواره ای "المودة" وابسته به یک فرد ناشناس بنام الشیخ عبد الحلیم الغزی

• شبکه ماهواره ای "ثقلین" وابسته به مجمع جهانی اهل بیت – جمهوری اسلامی ایران

• شبکه ماهواره ای "سلام 1" وابسته به حجة الإسلام هدایتی (نزدیک به حضرت آیت الله سید صادق شیرازی)

• شبکه ماهواره ای "هدهد" (حوزه فعالیت: کودکان) وابسته به سید "جواد شهرستانی" داماد حضرت آیت الله سید "علی سیستانی"

• شبکه ماهواره ای "ثامن" وابسته به شیخ "حامدرضا معاونیان" درگذشته مورد حمایت حضرت آیت الله شیخ "حسین وحیدخراسانی" بود

• شبکه ماهواره ای "هادی 1 و 2 و 3 و 4" و شبکه "دعا" وابسته به سید "محمدباقر مصباح" نماینده حضرت آیت الله سیستانی در مشهد

• شبکه ماهواره ای "الأنوار 1 و 2"، "أنوار الحسین"، "امام حسین 1 و 2 و 3"، "الزهراء"، "المهدی"، "امام صادق"، "حضرت خدیجه"، "مرجعیت"، "أبا الفضل العباس"، "ظهور"، "امام زمان"، "العقیلة"، "سلام 2" و بقیع وابسته به حضرت آیت الله سید "صادق شیرازی"

شبکه ماهواره ای وابسته به جریان ها و گروه های سیاسی یا اشخاص:

• شبکه ماهواره ای "المنار" وابسته به حزب الله لبنان

• شبکه ماهواره ای "آفاق" وابسته به حزب الدعوة عراق

• شبکه ماهواره ای "المسار" وابسته به حزب الدعوة عراق

• شبکه ماهواره ای "نبأ" وابسته به شیعیان مخالف آل سعود

• شبکه ماهواره ای "العالم" وابسته به جمهوری اسلامی ایران



• شبکه ماهواره ای "الکوثر" وابسته به جمهوری اسلامی ایران

• شبکه ماهواره ای "الکوفه" وابسته به آستان مقدس مسجد کوفه 

• شبکه ماهواره ای "الفرات" وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق

• شبکه ماهواره ای "العهد" وابسته به گروه "عصائب أهل الحق" عراق

• شبکه ماهواره ای "المسیرة" وابسته به جنبش شیعیان الحوثی در یمن

• شبکه ماهواره ای "طه" (حوزه فعالیت: کودکان) وابسته به حزب الله لبنان

• شبکه ماهواره ای "الوحدة" وابسته به مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایران

• شبکه ماهواره ای "بلادی" وابسته به ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق

• شبکه ماهواره ای "الصراط" وابسته به هواداران حضرت آیت الله خامنه ای در لبنان

• شبکه ماهواره ای "Ifilm" (حوزه فعالیت: فیلم) وابسته به جمهوری اسلامی ایران

• شبکه ماهواره ای "14" وابسته به مداح اهل بیت علیهم السلام ملا باسم کربلایی

• شبکه ماهواره ای "کربلا" وابسته به آستان مقدس حضرت امام حسین علیه السلام 

• شبکه ماهواره ای "الغدیر" وابسته به سازمان بدر - زیر مجموعه های مجلس اعلای عراق

نظر

ختران و زنان هدف شبکه های ماهواره ای


ماهواره موج جدید شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در به دام انداختن طعمه‌های جدید آغاز شده است. موجی که بسیاری از آسیب‌شناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند. کارشناسانی که می‌گویند مشاهده شبکه‌های ماهواره‌ای آثار نامطلوب فردی واجتماعی‌ بر روی شهروندان گذاشته است.

چرا که اغلب برنامه‌های پخش شده در این رسانه‌ها در تضاد با ارزش‌های ایرانی – اسلامی وهنجار‌های عمومی جامعه و مروج فرهنگ و ارزش‌های سازندگان و گردانندگان این شبکه هاست. همچنین آنها معتقدند‌اگر چه سبک زندگی تبلیغ شده در این برنامه‌ها مخاطبان عام را مدنظر دارد، اما هر برنامه به طور اختصاصی هم به پیام رسانی و الگوسازی برای مخاطبان خاص خود می‌پردازد.

یکی از این گروه‌ها که اهمیت بسیاری برای گردانندگان این شبکه‌ها دارند، زنان جوان و دختران هستند که یکی از بیشترین مخاطبان این شبکه‌هارا تشکیل می‌دهند. این گروه از جهات مختلف می‌توانند دارای اهمیت باشند؛ چه از نظر اقتصادی – به‌دلیل خریداری اجناس تبلیغ شده در این شبکه‌ها – و چه از نظر فرهنگی با ترویج مد‌های ارائه شده. همین امر هم باعث می‌شود تا کار‌شناسان جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی نسبت به افزایش مخاطبان این شبکه‌ها و بخصوص افزایش مخاطب در بین گروه زنان و دختران ابراز نگرانی کنند . . .اول یه اشاره می کنیم بهشبکه من وتو : مهران عبدشاه مدیر شبکه او آی پی ان با استناد به پایگاه اینترنتی جام نیوز خطاب به رسانه های رسمی کشور گفت: «شما نمی دانید صاحب من و تو کیست و از کجا شروع شده.»وی در ادامه با بیان اینکه شبکه من و تو توسط یک شخص آمریکایی و آقایان عباسی و فاضلی (دو مدیر تلویزیون آزادی) مدیریت می شود، حساب کنید اشخاص سیاسی مدیریش هستند پس این یعنی اهدافشون نمی تونه فرهنگی باشه . . . 

مضرات ماهواره

ماهواره ها در واقع، آخرین دست آوردهای رسانه ای غرب برای تحقق اهدافی است که از سال ها پیش و با اتخاذ سیاست های امریکا برای رویارویی با انقلاب اسلامی ، تحت عنوان"تهاجم فرهنگی" تدارک شده بود.

در واقع این ابزار ، به غرب این امکان را می دهد تا اینک از مسیری سر راست و کم هزینه و با هدف قرار دادن باورهای دینی و مبانی اخلاقی ،محتوای این انقلاب را دستخوش چالش های تدریجی و القای فرهنگ انفعال و بی تفاوتی قرار دهد.

مضرات: رواج بی بندو باری در خانواده ها مدگرایی و اعتقاد پیدا کردن به خرافه پرستی ،رسومات و رفتارهای غیر اصولی و مشکل ساز ، بروز مشکلات شخصیتی در مورد دختران جوانی که بدون کنترل پدر و مادر از ماهواره و اینترنت استفاده می کنند واز بین بردن حریم های بین افراد خانواده در نسل جوانی که از اینترنت و ماهواره استفاده می کنند.

پیامدهای زشت و زننده ی Farsi1 در جامعه (( فقط یک مورد  معمولی !!!! )

تأثیرپذیری از برنامه های شبکه ماهواره ای «فارسی وان» کانون خانواده ای را متلاشی کرد.شخصی با مراجعه به دفتر کیهان در الیگودرز در تشریح ماجرا گفت: نزدیک به 10 سال قبل ازدواج کرده ام و حاصل این ازدواج دو فرزند است.وی که ساکن یکی از شهرهای همجوار الیگودرز است؛ گفت: سال گذشته تصمیم گرفتم که یک دستگاه ماهواره خریداری کنم؛ اما همسرم با این تصمیم بشدت مخالفت کرد تا اینکه بالاخره در پی اصرارهای مکرر و بدون توجه به نظر وی اقدام به نصب ماهواره کردم.

وی افزود: پس از مدتی و با تماشای برنامه شبکه های مختلف از کرده خود پشیمان شدم؛ اما چون این اقدام با اصرار خودم عملی شده بود به روی خودم نیاوردم تا اینکه پس از گذشت چندین ماه متوجه شدم رفتارهای همسرم تغییر کرده و کمتر به انجام فرایض دینی اهمیت می دهد. بطوری که سریال های شبکه فارسی وان در رأس همه امور زندگی ما قرار گرفته بود.

این فرد در ادامه افزود: مزاحمت های تلفنی، رد و بدل پیام و بی توجهی همسرم به من و بچه ها و… باعث شد که پس از مدتی متوجه شوم همسرم با تقلید از سریال های شبکه فارسی وان با جوانی دوست شده است.

این مرد نادم در ادامه گفت: در پی این رسوایی دادخواست طلاق داده و همسرم نیز بی تفاوت نسبت به موضوع من و بچه ها را رها کرده و به منزل پدرش در تهران رفته است.

وی ضمن گرفتن قول از ما که نام و نشانش را فاش نکنیم گفت: تصمیم گرفتم داستان زندگی و فروپاشی آن را برای همه نقل کنم تا درس عبرتی باشد برای کسانی که همچون من عامل فروپاشی زندگی خود را فراهم می کنند به همین جهت برای اینکه شناخته نشوم عازم شهرستان الیگودرز شده و مشکل را جهت درج در روزنامه با شما در میان گذاشتم.

ماهواره و مضرات آن بر نسل جوان 

محض ورود به خانه کنترل تلویزیون را به دست می گیرد ، طبق عادت همیشگی کانالهای تلویزیونی را مرتب عوض می کند ، گویی هیچ کدام عطش بی پایان او را فرو نمی نشاند ، با روشن کردن ماهواره برنامه های مطلوب خود را در شبکه های های خارجی جستجو می کند ... ساعتها بدون اینکه گذشت زمان را حس کند در دنیایی بیگانه غوطه می خورد تا فردا شب و تکراری دیگر ...

امروزه جوانان زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های "ماهواره" اختصاص می دهند و همین امر عاملی در سستی نظام اکثر خانواده های ایرانی شده است . 
برخی کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسایل ارتباط جمعی ساده همانند تلویزیون و یا ویدئو را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که از طرق مختلف با دنیای بیرون خود ارتباط پیدا کنند .


با وجود اینکه هنوز برخی خانواده های ایرانی مخالف ورود ماهواره به خانه های خود هستند اما در این میان والدینی هم هستند که خود عامل تشویق فرزندان برای تماشای برنامه های ماهواره می شوند .

برنامه های رادیو تلویزیون متنوع شود 

جوان 22 ساله ای می گوید: سریال ها و برنامه های علمی ، ورزشی که از تلویزیون داخلی پخش می شود مورد پسند جوانان ایرانی نیست و کمتر جوانان تمایلی برای دیدن این برنامه ها دارند و سعی می کنند بیشتر اوقات خود را از طریق برنامه های ماهواره ای پر کنند .
اما جوان 30 ساله ای که تمایل چندانی به دیدن برنامه های ماهواره ای ندارد ، می گوید : اکثر برنامه های ماهواره ای بر خلاف اصول و عقاید دینی کشور ما است و با شرایط فرهنگی کشور ما منافات دارد .

وی می گوید : برنامه های ماهواره ای توام با فراهم کردن زمینه مفاسد اخلاقی و اجتماعی در جامعه است و بیشتر از آنکه برای نسل امروز و به طور کلی مردم مفید باشد خطرناک و مضر است.


راهی برای پر کردن اوقات فراغت 

26 ساله دانشجو یی در این زمینه می گوید : مسوولان توجه به برنامه های فرهنگی و تفریحی جوانان در کشور نمی کنند به همین دلیل اکثر جوانان مجبورند با دیدن برنامه های ماهواره ای و استفاده از اینترنت بیشتر ساعات اوقات فراغت خود پر کنند .


وی یکی از عوامل تمایل جوانان در استفاده از ماهواره را دستیابی به اخبار روز دنیا می داند و می افزاید : جدیدترین و تازه ترین اخبار روز دنیا را می توان از طریق ماهواره دریافت کرد و این امر خود عاملی می شود تا بسیاری از مردم و به خصوص جوانان تمایل بیشتری به دیدن برنامه های ماهواره پیدا کنند .


اصلاح فرهنگ استفاده از ماهواره ؛ تنها راه حل

جوان 20 ساله معتقد است : باید در بین مردم با ایجاد فرهنگ سازی مناسب زمینه ورود ماهواره را به خانه ها فراهم کنیم و تا زمانی که این فرهنگ سازی در جامعه ایجاد نشود استفاده از ماهواره به طور حتم برای مردم مضر وخطرناک خواهد بود .

وی خاطر نشان می کند : مسوولان باید بدانند جمع آوری ماهواره و محدود کردن اینترنت در شرایط کنونی در جامعه نمی تواند چاره کار باشد ، بلکه باید با فرهنگ سازی خانواده ها را به پیامدهای استفاده بی حد و مرز جوانان و نوجوانان از ماهواره آگاه کرد . 

شبکه تلویزیونی جوان ایجاد شود 
یک آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دراین زمینه می گوید : با وجود اینکه برنامه های ماهواره ای دارای محتوای علمی و آموزنده نیز هستند اما امروزه اکثر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه های دارند که آن را در برنامه های داخل کشور نمی یابند .
امروزه مسوولان توجهی به برنامه های تفریحی و علمی جوانان نمی کنند و همین امر عاملی شده تا اکثر جوانان برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود به تماشای برنامه های ماهواره ای بپردازند .
توجه به برنامه های هنری و مورد علاقه جوانان در کشور می تواند تا حد بسیاری جوانان را از برنامه های نا مناسب ماهواره دور کند اما متاسفانه در این خصوص فکر اساسی نمی شود. 
جوانان امروز تمایلی بسیاری به موسیقی دارند بنابراین یکی از راه کارهای مناسب برای دور کرن جوانان از برنامه های نامناسب ماهواره اختصاص دادن یک شبکه موسیقی برای جوانان است تا بتوانیم تا حدودی از فساد اخلاقی و اجتماعی که ممکن است با دیدن برنامه های ماهواره گرفتار آن شوند جلوگیری کنیم .


14 تا 20 ساله ها ، بیشترین بینندگان برنامه های ماهواره ای 
تفریحات جوانان در کشور ما بر اساس سلیقه های شخصی طرح ریزی می شود در حالی که اگر در این مورد علایق جوانان مد نظر قرار گیرد ، آنها تمایل کمتری نسبت به استفاده از برنامه های ماهواره ای پیدا می کنند .

سنین بین 14 تا 22 سال تمایل بیشتری به تماشای برنامه های ماهواره ای دارند ، با توجه اینکه این قشر تمایل بیشتری در استفاده از برنامه های ماهواره ای دارند ، این افراد بیشتر در معرض اختلالات روانی ناشی از تماشای این برنامه ها قرار دارند .

برنامه های ماهواره ای با وجود اینکه می تواند از لحاظ روحی و روانی برای جوانان مضر واقع شود اما استفاده درست از برنامه های علمی آن نیز می تواند برای جوانان مفید واقع شود و تنها نباید به طور یک سویه از مضرات آن سخن گفت .


استفاده مخفیانه جوانان از ماهواره 

مدیر گروه آموزشی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی نیز در این زمینه می گوید: تفاوتی که میان فرهنگ و عقاید جامعه ایرانی با فرهنگ بیگانه وجود دارد باعث شده تا صرف نظر از مسائل علمی و ورزشی دیدن برنامه های ماهواره ای باعث تاثیرات سوء اجتماعی در بین جوانان ایرانی شود . نباید خانواده ها به گونه ای برخورد کنند که جوانان به طور مخفیانه و دور از چشم دوستان و خانواده خود به دیدن برنامه های ماهواره بپردازند .

وی در خصوص تاثیرات روانی تماشای ماهواره بر روی اخلاق جوانان می افزاید : تاثیرات روحی و روانی که ماهواره می تواند بر شخصیت جوانان بگذارد بسیار وسیع است و حتی در برخی مواقع آنان را چنان تحت تاثیر قرار می دهد که امید خود را از ادامه زندگی از دست می دهند و به لحاظ عاطفی از خانواده دور می شوند .

محدود کردن و جمع آوری ماهواره در حال حاضر شاید رغبت استفاده از آن را میان و مردم و به خصوص جوانان تشدید کند و آنها سعی کنند تحت هر شرایطی به این وسیله دست پیدا کنند ، به گونه ای که خانواده ها نتوانند جوانان خود را از دیدن برنامه های ماهواره ای منع کنند ، بنا براین خانواده ها باید در وهله اول خودشان به آثار مخرب برنامه های غیر اخلاقی آگاه شوند و سپس با برخورد منطقی آنها را مجاب کنند که دیدن این گونه برنامه ها برای آنها مضر است .

مساله مهم دیگر این است که والدین اکنون به دلایل زیاد حضور کمرنگی در خانه دارند و اکثر پدران و مادران وقت کمتری را در کنار فرزندانشان می گذرانند ، همین امر موجب می شود بچه ها ساعات زیادی را در خانه تنها باشند و هر کاری که دوست دارند ، انجام دهند . 
گرچه گذران زندگی و کسب در آمد برای ایجاد رفاه و معیشت خانواده اهمیت دارد ، اما خانواده ها باید بدانند توجه معنوی به فرزندان اولویت بیشتری دارند و نباید این مساله به هیچ وجه تحت الشعاع مسائل مادی قرار بگیرد . میتوان ساعات بیشتری را در کنار بچه ها بود ، انها را به گردش برد و در واقع با حضور بیشتر بر رفتار آنها نظارت کرد .


نظر

علائمی که برای آخرالزمان در روایات گفته شده، برخی قطعی هستند و برخی خیر... همچنین این علائم را با قاطعیت نمی‌توان بر افراد و اتفاقات تطبیق داد و صرفا می‌توان درباره شباهت‌های آنها با آنچه در روایات هست، صحبت کرد.

احادیث علائم قبل و هنگامه ظهور در کتب مختلف آورده شده است. مثلا در جلد 29 کتاب احقاق الحق، سیدمرعشی رحمه‌الله احادیثی در این موضوع آورده است که یکی از آنها را در اینجا نقل می‌کنم.

یکی از علائم ظهور پرچم‌ها و قیام‌های قبل از ظهور حضرت است خصوصا پرچم سیاه (رایات سود) که البته با توجه به احادیث مشخص می‌شود که چندین دعوت و قیام با پرچم سیاه داریم که برخی ناحق هستند.

در صفحه 410 کتاب مذکور حدیثی منسوب به امیرالمومنین آورده شده که فرمودند: «إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض، فلا تحرکوا أیدیکم ولا أرجلکم ، ثم یظهر قوم ضعفاء، لا یؤبه لهم، قلوبهم کزبر الحدید، هم أصحاب الدولة ، لا یفون بعهد ولا میثاق ، یدعون إلى الحق ، ولیسوا من أهله ، أسماؤهم الکنى ، ونسبتهم القرى ، وشعورهم مرخاة کشعور النساء حتى یختلفوا فیما بینهم ، ثم یؤتی الله الحق من یشاء»

زمانی که پرچم‌های سیاه را دیدید، به زمین بچسبید و حرکتی نکنید. سپس قومی ضعیف ظاهر می‌شوند که مورد اعتناء نیستند. دل‌هایشان مانند آهن است. آنها اصحاب دولت هستند. به عهد و میثاق پایبند نیستند. به حق دعوت می‌کنند اما اهلش نیستند. اسامی آنها کنیه است. نسبت آنها شهرهاست. موهایشان مانند زنان است. [به غلط‌هایشان ادامه می‌دهند] تا اینکه بین آنها اختلاف پیش می‌آید سپس خدا حق را به هر کس بخواهد می‌دهد.

ارتباط داعش با علائم آخر الزمان

پرچم داعش سیاه است (تصویر فوق) و اینکه گفته شده «حرکتی نکنید» ممکن است به این معنا باشد که «حرکتی علیه آنها انجام ندهید» یا ممکن است منظور این باشد که «به آنها نپیوندید»

اینکه گفته شده «دل‌هایشان مانند آهن است» هم شاید کنایه از خشونت و سنگدلی آنان باشد که داعش‌ها در این زمینه شانه به شانه چنگیزخان مغول می‌زنند.

اینکه گفته شده آنها اصحاب دولت هستند هم می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که بسیاری از آن معانی بر داعش قابل تطبیق است.

تطبیق اینکه گفته شده «به حق دعوت می‌کنند اما اهلش نیستند» بر داعش‌ها هم بس واضح است. حتی به حقی که خودشان به آن معتقدند (فقه اهل‌تسنن یا حتی وهابیت) پای‌بند نیستند.

اینکه گفته شده «اسامی آنها کنیه است» و «نسب‌شان اسم شهرهاست» هم با کمی تامل بیشتر آشکار می‌شود. اسامی بسیاری از سران آنها به صورت کنیه است (ابوفلان) و نسب و فامیلی آنها هم اسامی شهرها و کشورهاست... الشیشانی(چچنی)، الجولانی، البغدادی، الحرانی و ...

____________________
پی‌نوشت: همانطور که گفته شد اینها تنها گمانه‌زنی‌هایی بر تعیین مصداق آن حدیث بود و امیدواریم که اینطور بوده باشد و وعده آخر این حدیث هم به زودی محقق شود ان‌شاءالله.


نظر

آب را بر اهل حرم حسین تحریم کردند تا سد راهش شوند. 

تحریمشان اما چیزی جز عزت برای حسین نیاورد.

ملت را تحریم می کنند تا سد راه حسینی شوند. اما هیهات!

(ومکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین)

تحریم یزید اوباما حسین شمر ایران کربلا

در آن زمان هر کس به خاطر ترس از تحریمها ، فشارها ، سختی و شکنجه  ها و یا برای رسیدن به دنیا مال و پست و مقام و یا حتی  در امان ماندن اموال و اولادشان از یاری دین خدا دست کشیدن و حسین (علیه السلام ) را یاری نکردن !!!

اما!!!

هیچ کدام به آنچه می خواستن  نرسیدن و به بدترین سختی ها گرفتار شدن و گرفتار شقی ترین انسانها شدن و زندگی  بسیار تلخی را گذراندن

 و ننگ سازش و  همراهی با استکبار و کفر را هم تا ابد با خود همراه دارند.

ذلیل ترین انسانها  و بد نام ترین انسانها لقب گرفتند!

و هیچ یک از  آن وعده های شیطان صفتان برای آنها محقق نشد.

تاریخ آینه عبرت است!!

امروز هم یزیدیان روباه صفتان و شیاطین وعده ها می دهند و یا تهدید های می کنند .

 که رمز پیروزی مقاومت و ایستادگی و عدم سازش می باشد!

روز پیروزی امید داشتن به وعده های الهی است و عمل به دستورات شرع مقدس است

رمز پیروزی وحدت و یکپارچگی است

رمز پیروزی شناخت دین - قرآن - امام زمان (عج) و نائب آن حضرت

رمز پیروزی پیروی از رهنمودهای نائب امام زمان(عج) حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای است

رمز پیروزی هیهات من الذله است

 


نظر
 ایشان از هیچ گونه ظلمی در حق خانواده ما حتی در زمان حیات پدرم دریغ نکرده اند حتی متوسل به سحر نیز شده اند.الان حدود 10 سالی است که با عمو و عمه خود هیچ گونه رفت و آمدی نداریم(حتی یک سلام با وجود این که با عموی خود همسایه نیز هستیم). توضیح این که زمانی به عموی خود سلام می کردم ولی جواب سلامی نمی آمد.در مورد این که می گویند اگر 2 نفر تا 3 روز با هم قهر باشند (صله ی رحم نیز نداشته باشند) هیچ گونه عبادتی از آنها قبول نمی شود وظیفه من چیست. (تا به حال سعی کرده ام که لا اقل با پسر عمو ها سلامی داشته باشم). ببخشید که سوالم طولانی شد.
پاسخ اجمالی

صله ی رحم به معنی ارتباط همراه با لطف و احسان به خویشان نسبی است، و نسبت به همگی یک وظیفه شرعی است و آثار و فواید بسیاری مثل طول عمر ، خوش خلقی و افزایش روزی برایش ذکر شده است.

 

صله ی رحم نسبت به تمام خویشان(زن و مرد با تقوا و بی تقوا ، مسلمان و کافر ، ظالم و صالح) باید انجام شود از حضرت علی(ع) نقل شده که فرمودند:با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع‏ رابطه ‏کرده‏ باشند.

 

البته صله ی رحم دارای درجاتی است که نسبت به شرایط و افراد، متفاوت است؛ بله در صورتی که باعث ضرر دنیایی یا دینی می شود. باید به حدی که ضرر ندارد تغییر کند و تقلیل یابد. مثلا در مقابل ظالم و گناه کار همراه با امر به معروف و نهی از منکر مناسب باشد و به صورتی انجام شود که این ارتباط تایید اعمال آنها محسوب نشود و در مقابل کسی که می داند از دیدن او خوشحال نمی شود باید به صورت کمک غیر مستقیم به او یا پرس و جوی احوال او از دیگران باشد و به هر حال لطف خود نسبت به او را به روشهای مختلف ابراز دارد.

 

پاسخ تفصیلی

معناى لغوى و فقهی صله ی رحم:

 

رحم در لغت و عرف به معناى نزدیکان و بستگان[1]است و در اصطلاح فقه نیز بر اساس قول بعضی از فقها همان معناى لغوى است؛ یعنى مطلق نزدیکان و بستگان البته با این قید که نسبی باشند نه سببی، چه مذکّر باشند و چه مؤنث، جزء ورثه باشند یا نه، محرم باشند یا غیر محرم، مسلمان باشند یا کافر، از طرف پدر باشند یا مادر، یا هر دو. البته لازم است که از نظر نسبى بسیار دور نباشند تا مردم آنها را از اقوام و ارحام شخص بدانند و گرنه باید گفت همه ی انسان‏ها از اقربا و بستگان همند؛ بر اساس این نظر، میزان و معیار در تمامى این موارد عرف است[2]. در کنار این قول بعضی از علما رحم را اقوامی می دانند که در طبقات ارث قرار می گیرند که شامل تمام فرزندان و حتی نوه های خاله، دایی، عمه و عمو می شود.[3]

 

اما صله، در لغت به معنای احسان و هدیه است[4] و در اصطلاح به معنای برقراری ارتباط همراه با محبت و لطف است که مقابل آن دورى کردن و قطع می باشد؛ بنابراین صله ی رحم، رسیدگى، احسان، خبرگیرى و مانند آن نسبت به نزدیکان است که در مقابلِ آن قطع رحم است.

 

آثار و نتایج:

 

در سخنان معصومین(ع) برای صله ی رحم، فواید و آثار دنیوی و اخروی فراوانی بر شمردند، که تنها به دو نمونه زیر، اکتفا می‏کنیم:

 

حضرت امام باقر(ع) فرموده است: صله ی ارحام، «اعمال‏» را پاک، «اموال‏» را افزون، بلاها را دفع، حساب ‏را آسان می‏کند و «اجل‏» را به تاخیر می‏ اندازد.[5]

 

همچنان که می‏بینید، نتایج ‏یاد شده، برخی به امور دنیوی مربوط ‏است، برخی هم نتایج اخروی این‏عمل را ، بازگو می ‏کند.

 

امام صادق(ع) می فرمایند: صله ی رحم، اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش ‏می‏سازد، رزق را می‏افزاید و اجل و مرگ را به تاخیر می‏اندازد.[6]

 

این کار نیک و ساده، آن‏قدر سازنده و مفید است و آنچنان مورد رضای پروردگار، که گاهی تقدیر الهی به خاطر آن عوض می‏شود وخداوند به پاداش این عمل نیکو، بر عمر کسی می‏افزاید. در مقابل، قطع‏ رابطه‏ها و بریدن از خویشاوندان، به حدی شوم و نفرت‏بار و در نظر خداوند، ناپسند است که عمر را می‏کاهد.

 

به این حدیث تکان‏دهنده توجه کنید:

 

امام صادق(ع) فرمود: «ما چیزی را جز «صله ی رحم‏» سراغ نداریم که [ به طور مستقیم ] عمررا زیاد کند ، تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل‏ صله رحم می‏شود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می‏افزاید و سی و سه سال‏دیگر زنده می‏ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، به خاطر قطع رحم وگسستن رابطه‏های خویشاوندی، کاهش می‏یابد و اجلش سر سه سال فرامی‏رسد.»[7]

 

مرز صله ی رحم:

 

این ادب معاشرت، اختصاص به بستگان پاک و با تقوا و ندارد؛ یک وظیفه اخلاقی است، که نسبت‏ به اهل ‏گناه بلکه کفار هم ثابت است . چه بسا به برکت رفت و آمدهای بستگان صالح، فاجران هم راه‏ صلاح پیش گیرند و تاثیر بپذیرند. حتی اگر این ارتباط تاثیری در رفتار ارحام بدکار نگذارد باز موظف به حفظ رابطه با آنها هستیم.

 

نقل شده است که یکی از شیعیان از امام صادق(ع) می‏پرسد: برخی خویشاوندانم ‏خط و تفکر دیگری دارند، غیر از فکر و مرامی که من دارم. آیا آنان برمن حقی دارند؟ حضرت فرمود: آری، حق قرابت و خویشاوندی را چیزی قطع نمی‏کند. اگر با تو همفکر و هم عقیده باشند که دو حق بر تودارند: یکی حق خویشاوندی، دوم حق اسلام و مسلمانی.[8]

 

حتی اگر بستگان، مایه آزار انسان را هم فراهم کنند، باز حق‏ گسستن پیوند را نداریم. در حدیث آمده است:

 

که مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من‏ خویشاوندانی دارم که من با آنان پیوند می‏کنم و رابطه دارم، اما آنان‏ آزارم می‏دهند. تصمیم گرفته ‏ام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود:آنگاه، خدا هم تو را ترک می‏کند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدا فرمود: به کسی که محرومت کرده، عطا کن، با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار ساز، کسی که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین‏ کردی، خداوند پشتیبان تو خواهد بود.[9]

 

از حضرت علی(ع) نقل شده که فرمود: با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع‏ رابطه ‏کرده‏ باشند.[10]

 

حتی اگر ارتباط ما با بعضی از خویشان و رفت و آمد به منزلشان باعث ناراحتی آنها شود و یا باعث اهانت به ما شود باز وظیفه ی صله رحم از بین نمی رود و در اینصورت باید به روشهای دیگر که باعث چنین مشکلی نمی شود ارتباط حفظ شود مثلا بدون رفتن به منزل آنها تلفنی حال آنها را سالیانه جویا شویم و یا حتی غیر مستقیم به آنها توجه داشته باشیم و از دیگران احوال آنان را بپرسیم یا غیر مستقیم به آنان کمک کنیم چه کمکهای مالی و چه حمایت زبانی از آنان در مقابل دیگران. به هر حال نباید با ارحام چون غریبه ها رفتار کرد و با وجود تمام بی محبتیها به هر نحو ممکن در مواقع مختلف ارتباط خود با آنان را نشان دهیم.[11]

 

بله در صورتی که صله ی رحم باعث ضرر دنیایی یا دینی شود. باید به حدی که ضرر ندارد تغییر کند.

 

کیفیت ارتباط:

 

واضح است مرجع و معیارِ در چگونگی ابراز محبت و احسان، عرف است؛ زیرا به حسب عادات و رسومِ افراد و نزدیک و دور بودنِ آنها فرق مى‏کند[12] نوع این ارتباط به نیاز افراد نیز بستگی دارد آنچنان که ممکن است بعضى نیاز مادّى داشته باشند و بعضى نیاز مادى نداشته ولى به کمک دیگرى نیازمند باشند. مانند پیرمرد و پیرزن افتاده‏اى که باید آنان را رسیدگی نمود، و بعضى ممکن است کمکِ فکرى بخواهند. و بعضى هیچ نیاز ندارند و فقط باید از آنان احوال‏پرسى کرد.

 

به هر حال صله رحم درجاتی دارد که با توجه به توان فرد ، عرف اجتماع ، نیاز افراد و برخورد و جواب دهی آنان متفاوت و قابل تغییر است و به هر حال تا هر درجه ای که ممکن است باید به این برنامه ی دینی عمل کرد.

 


نظر

زمان دقیق ظهور امام زمان(عج)!

ظهور

 

روایات متعددی برای روز ظهور امام زمان وارد شده است که هر کدامین روایات به روزی از روزهای هفته و یا مناسبتی(مانند عاشورا، نوروز) اطلاق شده البته که این روایات با هم دیگر مانعة الجمع نیستند. از طرفی نیز برخی روایات به ظهور امام زمان در روز جمعه و برخی دیگر به روز شنبه تاکید کرده‌اند. گرچه این مورد نیز علی‌الظاهر اختلاف بین روایات است ولی در حقیقت یکی به روز ظهور  و حرکت و قیام امام زمان و دیگری به استقرار حکومت حضرت اشاره دارد.

زمان ظهور سرّ الهی است

در فرهنگ «مهدویّت» یکی از موضوعات مهم و مورد توجّه، مسأله «وقت ظهور» است؛ ائمه معصومین‏علیهم السلام نیز همواره مسائل مربوط به حضرت مهدی‏علیه السلام - به ویژه زمان ظهور آن حضرت - را از اسرار الهی دانسته و وقت‏گذاران را تکذیب کرده‏اند.

با سیری کوتاه در بوستان کلام الهی و بیانات نورانی ائمه اطهارعلیهم السلام درباره وقت ظهور، به مطالب ذیل بر خواهیم خورد:

1. علم و آگاهی از زمان دقیق ظهور، تنها به خداوند متعال اختصاص دارد.

2. همواره معصومین‏علیهم السلام مردم را از تعیین وقت و وقت‏گذاری درباره ظهور حضرت مهدی‏ علیه السلام، برحذر داشته و وقت‏گذاران را تکذیب کرده‏اند.

3. روایات فراوانی رخداد ظهور را ناگهانی دانسته و احادیث دیگری اصلاح امر فرج را یک شَبِه ذکر کرده است (البته این نیز با تعیین وقت ظهور منافات دارد).

امام محمد باقر (علیه السلام) می‌فرماید: گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود

 

4. اگر چه پنهان بودن زمان ظهور از اسرار الهی است و حکمت الهی اقتضا نموده این وقت نزد مردم مجهول و مکتوم باشد؛ ولی در بعضی روایات به پاره‏ای از حکمت‏های آن، اشاره شده و تا حدودی محدوده زمانی آن معین گشته است.

5. با مراجعه به کلام نورانی معصومین‏علیهم السلام می‏توان چگونگی آگاه شدن حضرت مهدی‏علیه السلام از هنگام ظهور را به راحتی دریافت.

از روایاتی که علم به زمان ظهور را ویژه خداوند دانسته، می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:

در روایت مشهوری آمده است: «وقتی دعبل، شاعر بلند آوازه شیعی، در محضر امام رضاعلیه السلام در ضمن قصیده‏ای، سخن از ظهور و قیام حضرت مهدی‏ علیه السلام بر زبان جاری ساخت؛ آن حضرت در حالی که اشک از دیدگانش جاری بود، رو به دعبل کرد و فرمود: ای خزاعی! همانا روح القدس بر زبانت این دو بیت را جاری ساخت. آیا می‏دانی این امام کیست؟ و چه زمانی قیام می‏کند؟

آن گاه خود آن حضرت به معرفی امام مهدی‏علیه السلام پرداخت. سپس درباره زمان ظهورش چنین فرمود: «وَاَمَّا «مَتی» فَاِخْبارُهُ عَنِ الوَقْتِ. فَقَدْ حَدَّثَنی اَبی عَنْ اَبیهِ عَنْ آبائِهِ‏علیهم السلام اَنَّ النَّبِیّ‏صلی الله علیه وآله قیلَ لَهُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَتی یَخْرُجُ القائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ؟ فَقالَ‏ صلی الله علیه وآله: مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ اَلَّتی لا یُجَلّیها لِوَقْتِها اِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالاَرْضِ لا تَأْتِیَنَّکُم اِلاَّ بَغْتَةً». «اما اینکه «چه زمانی ظهور خواهد کرد»، این خبر دادن از وقت است.

پدرم از پدرش و ایشان از پدرانش از رسول گرامی اسلام ‏صلی الله علیه وآله نقل کرده‏اند که وقتی از آن حضرت س?ال شد: ای رسول خدا! چه زمانی قائم از ذریه شما ظهور می‏کند؟ آن حضرت فرمود: مثل او مانند قیامت است که [خداوند درباره زمان وقوع آن چنین] فرمود: هیچ کس جز او به هنگامش آن را آشکار نمی‏سازد. این امر بر [اهل] آسمان‏ها و زمین دشوار است، جز به صورت ناگهانی به سراغ شما نمی‏آید». (اعراف، 187) . (عیون اخبار الرضاعلیه السلام، ج 2، ص 266)

از آنجایی که آن حضرت، مخفی بودن زمان ظهور را همانند زمان قیامت و رستاخیز قلمداد فرموده است؛ همان گونه که علم به زمان قیامت فقط در اختیار خداوند است، علم به زمان ظهور حضرت مهدی‏علیه السلام نیز در عهده خداوند است. در احادیث فراوانی از ظهور حضرت مهدی‏ علیه السلام در کنار قیامت یاد شده است؛ از این رو، برخی از ویژگی‏های آن همانند رستاخیز است.

ظهور

 

خداوند در ادامه آیه یاد شده، علم به قیامت را حتّی از پیامبر خود منتفی ساخته است: «از تو می‏پرسند، چنان که گویا تو از چون و چند آن آگاهی، بگو همانا علم آن نزد خداوند است».

نه تنها این س?ال از اولین معصوم پرسیده شد و ایشان این گونه جواب فرمود که علم به زمان ظهور نزد خداوند است؛ بلکه وقتی از آخرین معصوم نیز چنین پرسشی شد، آن حضرت در ضمن توقیعی این سان جواب داد: «و اما ظهور فرج همانا در اختیار خداوند متعال است و وقت‏گذاران دروغ گفتند». (کتاب الغیبة، ص 291 )

پس روشن می‏شود که زمان آغاز ظهور، یکی از اسرار الهی است و اندیشه و فکر بشر از رسیدن به آن، سخت کوتاه و ناتوان است.

 

روایات متعدد درباره روز قیام حضرت

روایات مختلفی درباره روز قیام حضرت مهدی (علیه السلام) وجود دارد. در برخی، از نوروز به عنوان روز آغاز قیام، یاد شده است. برخی احادیث دیگر روز عاشورا را روز آغاز قیام ذکر کرده است. در تعدادی از روایات روز شنبه و در تعدادی دیگر، جمعه، روز قیام تعیین شده است. در هم زمانی نوروز، با عاشورا اشکالی به نظر نمی‏رسد؛ زیرا نوروز طبق سال شمسی و عاشورا بر اساس سال قمری محاسبه می شود و یکی شدن این دو روز امکان‏پذیر است و هم زمانی این دو روز با جمعه یا شنبه نیز ممکن است. آن چه مشکل و متعارض به نظر می‏رسد، ذکر دو روز از هفته به عنوان روز قیام است؛ ولی می‏توان این دسته از روایات را نیز توجیه ‏کرد؛ زیرا اگر سند این روایات صحیح باشد، در این صورت احادیثی که جمعه را روز ظهور حضرت، تعیین کرده است، بر روز قیام و ظهور حمل می‏شود و روایاتی که شنبه را روز قیام می‏داند، بر استقرار و تثبیت نظام الهی و نابودی مخالفان تفسیر شود.

در روایات دیگر نیز آمده است که ظهور، صبح روز شنبه و عاشورا می‌باشد که حضرت حجت(عج) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (علیه السلام) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت می‌کنند

 

 

باید توجه داشت که روایاتی که شنبه را روز قیام می‏داند، از نظر سند مورد تأمّل است؛ ولی روایاتی که جمعه را ذکر کرده است، از این نظر ایرادی ندارد. و در روایات بسیاری ذکر شده است، که ظهور امام زمان علیه السلام در سال فرد و در روز فرد تحقق پیدا خواهد کرد.

 

 

ظهور در روز شنبه‌ای که مقارن با عاشوراست

امام محمد باقر (علیه السلام) می‌فرماید: گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.( غیبة طوسی ، صفحه 274 )

امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: قائم(درود خدا بر او باد) در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می‌شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی (علیه السلام) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.( غیبة طوسی، صفحه 274 / بحارالانوار، جلد 52 صفحه 290)

در روایات دیگر نیز آمده است که ظهور، صبح روز شنبه و عاشورا می‌باشد که حضرت حجت(عج) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (علیه السلام) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت می‌کنند.

ای آنکه در نگاهت حجمی ‌زنور داری

کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟