سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصر ظهور

 

 امروز و دیروز فیلم‌های متعددی از تجمع مردم در شهرهای مختلف (خصوصا مشهد) منتشر شد. محوریت تجمعات اعتراض به گرانی های اخیر و نگرانی از گرانی‌های آینده است.

این اتفاقات ناشی از حرف‌ها و عملکرد مسئولان است. شکاف میان حرف‌های مسئولان از وضعیت خوب اقتصادی و درک مردم از واقعیت اقتصادی زندگی خود، در بستر زمان تبدیل به این حرکت‌های اعتراضی می‌شود.

مردم مطالبه به حق دارند و برای شنیده شدن آن مسیرهای مختلفی را دنبال می‌کنند. تجمع کردن هم یکی از این راه‌هاست. برخورد امنیتی و انتظامی با این تجمعات کار غلطی است و تلاش برای پاک کردن صورت مساله است که می‌توان از همین الان گفت که بی‌فایده است.

سواستفاده دشمن هم همیشه بوده است. شنیده شدن برخی شعارها در این تجمعات نشان می دهد که سواستفاده دشمن امر واقعی است. اما این وضعیت بیش از آنکه ناشی از توانایی برنامه‌ریزی دشمن باشد، ناشی از ضعف داخلی است. ضعف مسئولان در حل کردن مشکلات مردم و ضعف رسانه‌های انقلابی در دنبال کردن مشکلات مردم (خصوصا صداوسیما که باید تریبون مردم باشد برای پیگیری مشکلاتشان نه تریبونی یک طرفه برای انعکاس حرف‌های مدیران)


??قطعا آمریکا نیز از این وضعیت خوشحال می‌شود. بعید هم نیست این تجمعات را به عنوان نشانه‌ای از وجود گسل‌های اجتماعی در داخل ایران تحلیل کند و با افزایش فشارهای اقتصادی (تشدید تحریم‌ها) بخواهد ایران را به میز مذاکره برای مسائل موشکی و منطقه بیاورد. همان تجربه‌ای که از حوادث سال 88 به دست آورد. 

بعید نیست غرب گرایان با بهانه کردن این تجمعات بگویند راهی نیست جز رفتن به سمت آمریکا و رقصیدن با فرانسه. همان‌ها که می‌گویند تنها راه رشد اقتصادی بهبود روابط خارجی است.

اما در این میان مساله مهم که باید نخبگان جامعه و خصوصا نیروهای انقلابی به آن توجه کنند این است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم تنها در مسیر توجه به توان داخلی و تقویت درون زایی اقتصاد مرتفع می‌شود نه سازش کردن و امتیاز دادن به آمریکا. پنج سال است که این آدرس غلط کشور را مشغول خودش کرده و همه ظرفیت‌ها را معطل نتیجه مذاکره و با ادبی روسای جمهور آمریکا کرد. نباید دوباره اجازه داد که این مساله تکرار شود. 

آن روز که در مناظره های انتخاباتی هر وعده نشدنی را میدادند و در مردم توقعاتی بوجود می اوردند باید بفکر چنین روزی نیز می بودند... جالب اینجاست حالا باید نظام پاسخ گوی کم کاری هایشان باشند